Wednesday, June 30, 2010

manusia dan jiwa mereka

Bercerita tentang manusia, aku adalah sama.
berkehendak, adalah salah satu sifatnya,
beremosi dalam hatinya untuk menyampai apa yang dirasa.
kadang-kadang emosi itu menjana perbuatan dan percakapannya.
Apabila seorang manusia itu terkecewa, dia akan cuma memikirkan kecewanya,
jadi untuk berbalik kepada tidak kecewa adalah menjadi sukar.
Jika bercinta juga, bermain dengan emosi..mengawal perasaan cinta itu,
berpusing dlm suasana itu sahaja. jadi tahi-tahinya adalah kenangan indah bersama.
Jika tahi itu wangi, dibiarkan saja..
pabila terluka, sudah banyak tahi wangi dalam hatinya, sudah berkerak dan melekat di dinding jiwa, snang atau susah untuk cuci tahi itu semula?
jadi cara senangnya...
ambil api dan bakar semua....

manusia ini punya dua cerita,
yang baik atau nakal-nakal sahaja,
yang baik itu ada juga nakal-nakalnya,
yang nakal itu ade juga baik-baiknya.
btol?

sendiwara,
perlu untuk wujudkan suasana,
sendiwara manusia bergaduh bercanda,
bercerita yang tidak suka,
memesong pandangan agar manusia yang lain beralih haluannya..

ini yang dicerita bukan semua...yg phm perlu berfikir.
yg tidak, diam dan senyap

Tuesday, June 29, 2010

Pondok baru

ye ye..!
ye ye..!
sambil meloncat dan berkata,
dapat rumah baru....
hahaha...

tapi dalam hati kata ada lg sedih....

mengapa?
kerna aku perlu beringat kisah kita di sana,
rumah lama..
tempat kita bersama putikkan kasih sayang sesama kita.


ini cerita ada orangnya,
dlm hati ada ruang-ruangnya,
sayang itu sebagaimana telah dicerita.



Monday, June 28, 2010

Friday, June 25, 2010

Aku manusia nomad berjiwa hippies



sedar atau tak, aku sekarang berpindah randah,
jatuh,jatuh dan trus jatuh,
mandi, makan, minum, pakaian bersepah,
aku dah sepertinya ibarat sampah.
kehulu kehilir,
tanpa mengetahui sebab dan akibat,

pinggang berpusar dua,
mungkin ada yang kata sebab gejala lama,
tapi sudah berhenti kerana tiada penduanya,
bgus juga..
tapi sakit tak henti meminta sentuhan semula..
tidak hati aku berkata, kerna ini perangai syaitan punya cara.




Thursday, June 24, 2010

si pandai makan taik sendiri

aku ade kenal satu mamat nie...name dia anwar..
anwar nie pulak keje x habis2 mengutuk..suka ejek nama abah2 or bapak2 orang len..
kadang2 jadi bahan berhibur sendiri...
di pendekkan story haku..

sebelum aku pendekkan story aku..
aku bagi tahu nama real abah aku kasi kat aku..
SHAHRIZAN BIN MAT JEN..

satu hari yang penuh yakin...
si anwar anak kepada si bahalul nie datang ke umah aku..
dengan berbasikal bmx rambut sikat pacak..
kayuh penuh yakin lalu berhenti penuh kepak..

MAK HAKU: yea nak cari sape ea???

ANWAR: CIK SAYE NAK CARI MAT JEN?? MAT JEN ADE X KAT UMAH??

ape lagi abah aku lah yang keluar... pastu lagi..

MAT JEN: YEA CARI SAPE???

ANWAR: CARI MAT JEN..MAT JEN ADE X???


so nampak lah sangat.si pandai makan taik sendiri..
.jadi pengajaran yang agak berfaedah untuk kepala hotak masing adalah:

-kalau nak jadi pandai biar pandai betol..
- lagi satu ngat atau name kan name anak2 dlu kemudian name bapak
- jangan slalu kutuk mengutuk orang laen..kutuk diri sendiri its  ok la..


jan

Wednesday, June 23, 2010

sudut pandangan kawan dari abah aku pula

ya, saya tahu maksud itu kawan.
Makan, memang kebiasaannya auto dalam otak.

kawan, bagi aku adalah mereka yang saling bersama,
sepertinya 5 6 jam itu adalah biasa untuk bersama,
jika diluangkan dgn kekasih, mungkin semak jadinya.

bercerita tentang kisah nenek adalah expressi tentang pengalaman,
bercerita tentang balak atau awek adalah perkongsian,
diambil dari keduanya pengajaran..
blanja makan bergantung pada keiklasan,
cucuk line itu khiasan.

kesan adalah akibat,
akibat datangnya dari perbuatan,
perbuatan dari fikiran.
jadi asalnya adalah dari diri sendiri..
jatuh pointer insyaallah kawan juga akan merasa,
yang merasa benar kawan,
yang tak terasa mungkin itu sebenarnya lawan.

jarak dan waktu ada yang memain peranan,
exploitasi pemikiran antara kawan,
cara perkawanan itu perlu dititik berat,
sehari boleh rapat,
jika kawan di china boleh lagi jadi erat.

pencuri, perompak adalah bidang,
mereka tetap kawan,
pernah dilihat sekumpulan kawan merompak,
tp sorang tertembak,
lain membalas tembak untuk menyelamat "kawan yang ditembak".

penipu juga kawan,
indah dunia berkawan jika ini semua ada.
jika tiada, kawan mungkin tidak boleh naik darjat menjadi sahabat.

siapa saya dimata kawan?
tanya kawan - kawan siapa saya!


ini, sangkalan untuk syahrizan post,
mari berkawan dlm penulisan,
kalo anda berblog, anda kawan yang akan sy cuba sangkal selalu.

sudut pandang kawan dari mata abah kau

korang tahu x ape kawan tu?? makan tau? meh abah aku bagi tahu...

kawan??
aku ade kawan melepak ngan aku 5 6 jam sehari..
aku ade kawan berborak ngan aku 5 6 jam sehari..
aku ade kawan selalu nasihat aku 5 6 kali sehari...
aku ade kawan blanje aku makan 5 6 pinggan sehari..

sebab??

5 6 jam kau slalu berborak pasal benda bodoh...contoh bola dengan kenangan silam nenek kau
5 6 jam kau rajin uat super saver sampai nenek kau panggil kau pun x dengar...
5 6 jam kau berborak pasal masalah balak ngan pakwe kau...
5 6  kali blanje sebab awek dia cantek leh kau cucuk line kat situ...

kesan??

kalau pointer abah kau drop ade diorang tahu...
kalau kau jatuh naik ade diorang kesah...
????????????????kawan??????????????

kawan lagi...

kawan..dia kena dekat ngan kau kew?? tempoh berkawan?? sebenarnya x penting pun..kena ke menilai seorang kawan melalui tempoh persahabatan??? contoh: aku dah kenal kau lame so aku percaye kat kau..
so percayelah...jatuh naik itu kawan..pencuri itu pun kawan...menipu itu kawan...benar jugak adalah kawan..jadi sape kawan?? berkawan itu x salah..tapi sape anda untuk kawan dan sape anda untuk diri anda???

jadi sape anda??

anda boleh menjadi terbaik untuk kawan selepas anda menjadi terbaik untuk diri sendiri...
kawan itu pengaruh...
jadi sebenarnya xde istilah kawan..
kawan tu bukan pengenalan orang laen terhadap anda..
tapi pengenalan atau penyerbaran cara,sikap dan pengaruh anda sendiri terhadap orang lain...

jadi sape yang salah???

anda atau kawan????


dari jan yang kurang berkawan kepada nanchan
walaupun kau dah tido awal sebab abah kau suruh..
ikhlas dari shahrizan bukan kawan kepada anda..

Tuesday, June 22, 2010

"i love you" atau "jom pegi klinik"?

Mengerti tentang cinta,
itu adalah perkara bisa bagi semua,
mudah jika kita paham perbuatan dan percakapannya.
satu jika dari kata - kata,
satu lagi jika dari perbuatan si kekasih atas dirinya.
mana satu yang lagi mendalam bagi anda?
bicara atau perbuatannya?

Dilihat dari satu pasangan,
melontar kata - kata cinta,
si kekasih ternoda dgn kata - kata,
tapi akhirnya bencana.
walaupun iklas ketika bicara.

Dilihat pula dari pasangan yang berbicara menggunakan perbuatannya,
"owh i blh dtg jumpe u mlm nie, sabar ye, i tgh drive lagi dr johor nie, u tunggu je kat cheras tu. tp kejap je ar, sbb i kne keje sok."
hah.ini contoh bagi mereka yg melontarkan sayangnya melalui perbuatan,
kata - kata perlu dilontar sekali sahaja.

mana yg lagi bagus?

Thursday, June 17, 2010

Mungkin tidak percaya

Memang pasti kali ini tiada lagi,
sisihan - sisihan hati ini sudah tebal dan kebal kali ini,
kau cuit aku tampar,
kau coret aku langar.

Begitu sekali kali ini,
rasakan bahawa dunia ini bukan sentiasa boleh diputar sesuka - hati,
palsu - palsu yang selama ini keluar dari mulut dan raut muka,
jelas skali reka - reka..
pura - pura.

Aku mula sudah punya semua,
pergi mati jika kau berkata,
mengikut bicara kau, "sukati aku punya suka".
nah....
aku lontar..

Aku lontar jauh,
bagiku ketika ini bulan itu paling jauh,
jadi aku lontar kesana agar iya betul2 jauh.
haha ..


"kini aku tahu air mata itu sebenarnya boleh menjatuh dan dipalsu"


Maaf pada yang leka dan lepa membaca,
sematkan pada hati anda,
pura - pura boleh bikin bencara,
nescaya satu hari nanti kamu semua akan terjumpa.

Kentot

Bunyinya mengamit,
semua mungkin terpaku,
ada yang tidak dan ada yang ya mengatakan kentut itu berbau,
kadang - kadang ada yang menutup hidung walaupun tidak berbau,
berpura - pura seakan kentot itu dan dia tidak pernah berlaku.

Thursday, June 10, 2010

coretan hitam didinding rumah.

Kecuaian mungkin jadi punca, tapi salah siape tiada dalam pikiran aku,
mengapa?
sbb rezeki, bala, semua diatas sana pya kerja..
walaupun cuma tandas yang terima bencana,
tp satu rumah banjir basahan air yang bocor dari tandas sana.
Pc, telepon, mungkin jahanam selamanya..
kite lihat nti jika dicuba.


Mungkin ini semua satu ujian. Jika benar aku tabah!
Tapi tabah aku cukup melihat apa yang terjadi,
bukan tabah untuk melihat mereka yang aku sangat sayangi
ketika ini teresak berduka bersama dalam masaalah yg dilalui.
Aku?
Mungkin tiada air yang mengalir dimata.
Dalam hati, bagai curahan air hujan yang diberi tuhan.
Itu mungkin aku.
Kesabaran itu utama dalam hati aku,
Kasih sayang sebaris dgn nya.
Noktah kecewa aku dah buang sebab aku tahu, aku kene usha utk berjaya.
Tapi mereka?


Cabaran ini besar,
aku ingat!
air mate x sia-sia.
janji aku akan balas semua,
janji aku yang mengalirkan air mata itu akan jadi kawan smpai bila2!

Monday, June 7, 2010

Insomnia, sleeping disorder and Me.

Dulu aku cuma rasa kurang tidur adalah satu perkara yang biasa.
Rupa-rupanya adalah salah satu masaalah yang boleh menjadi kronik lagi.
owh...fucking tired!



Cognitive-Behavioral Therapy adalah salah satu cara untuk mengatasi masaalah ini.
aku post pasal nie sbb aku dah rasekan.
aku dah mula kronik!
ish!


Friday, June 4, 2010

monolog cinta si dia yang sakit jiwa!

aku perempuan.
aku lantang.
mudah dibenci.
cukup kasar untuk membelai.
lalu aku jerit.
hei kamu kamu
jangan sesekali jatuh cinta pada aku
aku masih bodoh dan perlu berguru utk kembali bercinta.
aku masih tunggul kerna itu xdpt rasa cinta.

aku perempuan.
aku xcukup melayu.
mungkin kerna tiada melayu mengalir dalam darah aku.
aku sakit jiwa.
aku palsu. terlalu plastik..........baca lagi disini

Extra-Sensory Perception



Extra-Sensory Perception

ESP ialah kebolehan pengetahuan tanpa melalui pancaindera.
Jenis-jenisnya adalah: 
1. Telepathy
2. Telergy
3. Spiritualism..............baca lagi Disini!